Hvordan velge sykkel

Proline-ExpertHer kommer en liten guide og forklaring på hvordan velge riktig sykkelstørrelse og konfigurasjon for rytteren.

Sykkelen man skal se etter er BMX-Racing sykler, disse er utviklet nettopp for BMX racing og har de rette konfigurasjoner i forhold til sporten vi holder på med.
Generelt finnes det to typer til; BMX dirt-bikes og BMX Freestyle, det er viktig at man ikke kjøper noen av disse da de ikke duger til racing bruk.

Konfigurasjonen på en racing sykkel er meget enkel i utgangspunktet, det finnes f.eks ingen frembrems, skjermer, lys, dempere, kjedekasser, pegs osv, alt i alt er sykkelen veldig nedstrippet, men selv om sykkelen muligens er enkel i konfigurasjonen er det veldig viktig å velge riktig sykkel.

Mange velger sykler som rytteren kan «vokse i» Mitt råd er glem dette, om det er ett økonomisk spørsmål så er brukte sykler rimelige, og de synker sjeldent spesielt mye i verdi, forholdsvis enkle er de å selge videre igjen også.

Grunnene til at det er viktig å velge riktig sykkel med riktig konfigurasjon er enkle og mange.
Det er ikke gøy å sykle på en feilkonfigurert sykkel, være seg om det er feil størrelse på ramme eller krankarmer (osv), rytteren vil oppleve ubehag og vil ikke være i stand til å lære riktig teknikk fra begynnelsen! Ofte vil rytteren legge seg til uvaner (for å overkomme konfigurasjonen) som senere vil være vanskelig, om ikke håpløst å bli kvitt når konfigurasjonen til slutt er riktig!
Om du er usikker rundt første sykkelkjøp spør de du har tilgjengelig om råd, for som du kanskje skjønner nå så er det veldig viktig at første sykkel er konfigurert riktig fra dag 1.

Drevingen på sykkelen er ett kapittel for seg selv, her er det viktig at rytteren kan få prøvd ulike konfigurasjoner, og dette helst på bane. Aremark og Halden BMX klubb har mange sykler med ulik konfigurasjon som kan testes nettopp for å finne hvilken drev-konfigurasjon som passer for rytteren, spør spesielt om dette ved en trening og vi vil hjelpe til.

Generelle guidelinjer for sykkelstørrelse. (NB. Her har jeg gått ut fra Redline og GT størrelser, andre merker kaller muligens størrelsene noe annet)

Størrelse 

Beskrivelse

Passer

Mini

Generelt lav sykkelhøyde, 155-mm krankarmer, 20 x 1 1/8″ dekk

4 til 6 år gammel

Junior

Litt større ramme en mini, 165-mmkrankarmer 20 x 1 3/8″ dekk

6 til 9 år gammel

Expert

Toppen av rammen er lengre en Junior, samt litt høyere, 170-mm krankarmer, 20 x 1.5-1.75″ dekk

9 til 13 år gammel

Pro

«Fullstørrelsesramme» 175-180-mm krankarmer, 20 x 1.75-2.2″ dekk

12 og opp

Det finnes også XL versjoner av pro-versjonen, samt Cruisersykler som er utviklet for større ryttere med mer vekt (voksne)

Søk råd fra klubbens medlemmer ved sykkelkjøp, spør trenere, og pass på at rytteren får prøvd noen ulike konfigurasjoner.